عنصر تحقیق و پژوهش در همه جا به صورت یک اصل در مجموعه کارها باید مورد توجه قرار گیرد(مقام معظم رهبری ) / اگر ژرف یابی و پژوهش نباشد، نتیجه اش یک جا ایستادن، درجازدن و با دنیای پیرامون خود بیگانه تر شدن است.(مقام معظم رهبری ) / بدون ژرف یابی در هیچ مقوله ای نمی توان به هدفهای والا دست یافت.(مقام معظم رهبری ) / کارهای پژوهشی حوزه باید بتواند منظومه کاملی را به وجود بیاورد تا همه نیازهایی را که حوزه متصدی آن است، و بدان اهتمام دارد پوشش دهد.(مقام معظم رهبری )
.:: ارزش گوهر عفاف ::.
« رامین محمودی - طلبه سطح دو »
چکیده:
عفت در لغت به معنای خوداری از آنچه برای انسان حذابیت دارد اما حرام میباشد.
ودر اصطلاح برای آن تعاریف زیادی شده است. به نظر می آید میتوان عفت را صفت فاضله ای که بر اثر اعتدال در قوه شهویه بوجود می آیدتعریف کرد.
عفت حد اعتدال در قوه شهوت نفس است که برای همه انسانهاست ومخصوص به مردان و یا زنان نیست.
مشتقات کلمه عفت چهار مرتبه در قرآن از طرف خدواند استعمال شده است.به طورکلی به حسب همه اعضا وافعال میتوان عفت راتقسیم بندی کرده ودر مورد آن گفتگو کرداما بنابر اهمیت بعضی از این تقسیم ها که مهمتر به نظرمیآیند در این نوشته مورد بررسی قرار گرفته و عبارتند از عفت درقوه جنسی وعفت در شکم.

کلید واژها:
عفت ،قوه شهویه،کنترل،اعتدال،نفس

مقدمه

انچه پیش رو دارید گذری اجمالی برموضوع عفت و عفاف می باشد.که به نظر می رسد یکی از بزرگترین نیازهای دنیای امروزما می باشد،که در آیات قر ان و روایات منقول از رسول گرامی اسلام و اهل بیت علیهم السلام تاکید فراوانی بر آن شده است .
بر خلاف آنچه در اذهان جای دارد که عفت را فقط برای زنان و آن هم فقط در امور جنسی بکار می برند،عفت یک صفت انسانی ارزشمند والهی می باشد که هر انسان آزاده ای اعم از زن و مرد در همه عرصه های زندگی باید به آن آراسته باشد.لازم به ذکر است بررسی کامل و جامع موضوع عفت وتبیین جایگاه ان در فرهنگ قرآنی و روایی مجالی وسیع می طلبد که باید در نوشتهای کامل در قالب یک کتاب مورد کنکاش قرار بگیرد با این وجود ما سعی کردیم با استفاده از آیات قر ان و روایات مقداری از این موضوع رادرسه بخش تبیین کنیم.
بخش اول:
عفت در لغت و اصطلاح

عفت در لغت به معنای نگه داشتن خود ازآنچه که بر انسان حلال نیست و برای انسان جذابیت دارد .1
ودر اصطلاح برای ان تعاریف زیادی شده است از جمله حضرت امام در کتاب شرح جنود عقل و جهل عفت را حالت سکون و طمانینه و یک حالت اعتدال و میانه رو ی تعریف می کندو آن را محصول این می دانند که قوه شهویه در تحت میزان عقل و شرع ارتیاض پیدا کرده و از جانب علو حد افراط و تفریط خارج شده و متحرک به حرکات عقلیه و شر عیه گردیده ودر تحت تصرف عمال الهی درامده و از تصرف و خدعه شیطان و وهم خارج شده است.2
مر حوم نراقی ره در معراج السعاده آن را محصول تهذیب و پا کیزگی قوه شهویه دانسته ودر تعریف آن چنین می فرماید: عفت عبارت است مطیع بودن قوه شهویه از برای قوه عاقله و سرکشی نکردن از امر و نهی عاقله .
وثمره آن را آزادگی صاحبش وخلاص یافته از هوا و هوس می دانند.3
و ابن میثم شارح نهج البلاغه در تعریف آن چنین می فرماید: ملکه ای است -بنا بر قانون ع دل در قوای بدنی -که از اعتدال حرکت قوه شهویه بر اثر تصرف عقل عملی درآن بوجود می آید.وثمره آن را صدور افعال که در حد وسط بین افراط و تفریط قوه شهویه است می دانند. 4
این بود نمونه ای از تعاریف دانشمندان در مورد عفت البته آنچه سایرعلماءدر تعریف عفت گفته اند شبیه است به آنچه که در تعاریف مذکور آمده است5 و به نظر می اید می توان عفت را در چند کلمه به اینگونه تعریف کرد:صفت فاضله ای که بر اثر اعتدال در قوه شهویه بوجود می آید. آنچه که ازعفاف و عفت در جامعه از ان یاد می شودوخصوصا هم در مورد زنان به کار می رودمعنایی بسیار محدود از معنای وسیع این واژه می باشد.
عفت حد اعتدال در قوه شهوت نفس است، همانطورکه می دانیم قوه شهویه به عنوان یک نعمت الهی کارایی زیادی برای رشدوتکامل بشردارد و ما برای ادامه حیات حتما به آن نیازمندیم.برای تولید مثل، غذا خوردن، نوشیدن، حرف زدن، نوشتن و خیلی از کارهای دیگر که بواسطه همین نیرو آنها را انجام می دهیم.بااین توضیح متوجه می شویم عفت یک صفت فرا گیر برای همه شوون زندگی می باشد و برای اینکه اسیر قوه شهوانی نشده و بتوانیم آن را به تحت کنتر ل قوه عاقله در بیاوریم به عفت نیازمندیم.پس عفت نه مخصوص به بانوان بلکه برای هر انسانی که بخواهد آزادانه زندگی کند مورد نیازمی باشد
بخش دوم :
عفت در قرآن

کلمه عفت خود در قرآن نیامده است اما از مشتقات مختلف ان چهار بار در قرآن کریم استفاده شده است6.که عبارتند ازالف :بقره آیه 273که از وازه تعفف استفاده کرده است و ان را صفت فقرایی قرار داده که بایدمورد توجه قرار بگیرندفقرایی که به خاطر داشتن عفت از عرضه کردن درخواست خودجلو گیری می کنند.تعفف فقیر بنابر آنچه صاحب التحقیق می فرمایدعبارت است از: حفظ قلب از تمایلات و شهواتش به طوری خلاف این دراو ظاهر نمی شود.7ب:سوره مبارکه نسائ آیه 6ازکلمه فلیستعفف استفاده شده است ودر موردافراد غنی بکاربرده شده که اموال یتیمان در نزده آنهاست و قران از آنها می خواهد که عفت بورزند و دراموال آنها استفاده ای برای خود نبرندهمانطور که مشخص است فلیستعفف فعل امر ثلاثی مزید از باب استفعال که مصدر آن استعفاف هست می باشد.صاحب التحقیق استعفاف را هم معنای تعفف دانسته ودر موردتوضیح تعفف در غنی می نویسد:جلو گیری نفس وحفظ ان از شهواتی که بواسطه وسعت مال ووجود اسباب، قدرت بهره مندی از آن شهوات را دارد 8 ج:سوره نور آیه 33خطاب به افرادی است که توانایی ازدواج را ندارند و از آنها با وازه فلیستعفف خواسته می شود دربرابر هوا های نفسانی عفت داشته باشند.
د:سورنور آیه60در مورد زنان از کار افتاده ای است که امید به ازدواج ندارند از آنها خواسته می شود که اگر عفاف پیشه کنند برای انها بهتر است . البته قابل ذکر است که موضوع عفت درآیات فراوانی در قر آن کریم مورد تاکید قر ار گرفته است که بررسی آنها وسیع تر از این نوشته می باشد.
بخش سوم:
اقسام عفت

با توجه انچه از عفت دانستیم متوجه می شویم که برای آن می توان تقسیمات فراوانی انجام داد.
به طور کلی هر عضو وفعلی را که مربو ط با قوه شهوانی است می توان در تقسیمات عفت جای داد از جمله عفت درامور جنسی،شکم،دست،پا، چشم، روابط، پو شش، رفتارو غیره اما با توجه به اهمیت عفت در امور جنسی و عفت در شکم که بیشترین استعمال کلمه عفت در لسان آیات و روایات هم در مورد این دو می باشدما در اینجا فقط به همین دو مورد اشاره می کنیم.
1_ عفت در قوای جنسی
این بخش از شهوت از مهمترین مواردی است که همه انسانهاباید در آن دارای عفاف باشندو به تعبیر ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه این نوع عفت ،عفت عظمی می باشد9. درآیات قران و روایات ال بیت علیه السلام عفت در امور جنسی موردتاکید فراوانی قرار گرفته است قبل از اینکه به تعدادی از این آیات وروایات اشاره کنم .این نکته قابل توجه است که وقتی می گوییم عفت در عریزه جنسی، مقصود ما از بین بردن این نعمت الهی نیست به طور یکه انسان در استفاده ازآن ممنوع باشدهمانطور که منظور ما استفاده افراطی و در غیر مسیری که خداوند متعال هم تعیین کرده است نیست بلکه یک حد وسط ومیانه در غریزه جنسی و استفاده ان در مسیر مشروع والهی.همانطور که در تعریف عفت روشن شد.
در سوره مبارکه احزاب در توصیف زنان و مردان شایسته آنهارادارای ویزگیهای برجسته ای می داند از جمله اینکه انها را صاحب عفت جنسی دانسته ومی فرماید الْحافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحافِظات10مردان و زنانیکه که اعضای جنسی خود رااز افراط و تفریط حفظ می کنند .همچنین در جای دیگردرتوصیف مومنان می فرماید وَ الَّذِینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حافِظُونَ - 11 مومنان کسانی هستندکه دامن خود را از آلودگی در امور حرام وغیر مشروع حفظ می کنند.با توجه به آیه بعد متوجه می شویم آنچه خداوند متعال از ما می خواهد میانه روی درغریزه جنسی است چرا که میفر ماید إِلَّا عَلى‏ أَزْواجِهِمْ أَوْ ما مَلَكَتْ أَیْمانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَیْرُ مَلُومِینَ12.یعنی استفاده از غریزه جنسی در موردهمسر جایز می باشد. فَمَنِ ابْتَغى‏ وَراءَ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ العادُونَ‏ 13وکسی که از این محدوده فراتر رود تجاوز کار است.درروایتی از امام صادق علیه السلام می خوانیم: إِنَّ أَفْضَلَ الْعِبَادَهِ عِفَّهُ الْبَطْنِ وَ الْفَرْجِ14 .امام علیه السلام در بخشی از این روایت بهترین عبادت را عفت در امور جنسی می دانند.
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص ثَلَاثٌ أَخَافُهُنَّ بَعْدِی عَلَى أُمَّتِی الضَّلَالَهُ بَعْدَ الْمَعْرِفَهِ وَ مَضَلَّاتُ الْفِتَنِ وَ شَهْوَهُ الْبَطْنِ وَ الْفَرَجِ15.این هم نمونه ای از سخنان رسول خدا که ما را به مسئله مبارزه با شهوات و رعایت عفت در امور جنسی دعوت می کنند.در این روایت رسول گرامی اسلام می فرماید بعد از خودم در مورد سه خطر برای امتم ترس بیشتری دارم که یکی از آن موردعفت در مسایل جنسی می باشد.
2_ :عفت در شکم
این نکته بسیار قابل توجه می باشد در بسیاری از روایت که مسئله عفت مورد اشاره قرار گرفته است عفت شکم و عفت در امور جنسی در کنار هم آمده اندوعفت شکم مقدم بر بر عفت جنسی شده است.که به ما می فهماندکسی که عفت در مورد شکم داشته باشد یعنی اینکه حریم الهی را در مورد خوردن ونوشیدن رعایت کند .عفت جنسی را راحت بدست می آورد
کسی که شکم خود را با شهوت پر می کند،یا از حرام ویا اینکه حلال را همراه با اسراف وپرخوری مصرف می کند .کنترل غریزه جنسی برای او بسیار سخت می باشد به همین خاطر است که علمای اخلاق بهترین شیوه مبارزه با قوای شهوانی را روزه گرفتن می دانند .لذا است که در ایات قر ان کریم مسایل فراوانی باموضوع اکل و شرب موجودمیباشد. 16.روایات هم در این زمینه فراوان داریم از جمله همان روایاتی که در مورد عفت جنسی به آن اشاره کردیم علاوه برآن روایات فراون دیگری میباشد که در ذیل به بخشی ازآن اشاره میکنیم. شخصی به امام صادق علیه السلام عرض کردمن شخصی هستم که عملم ضعیف است کم روزه می گیرم لکن سعی من این است که حرام نخورم امام علیه السلام در جواب او فرمودهیچ تلاشی بالاتر از عفت شکم و عفت در امور جنسی نیست عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ قَالَ رَجُلٌ لِأَبِی جَعْفَرٍ ع إِنِّی ضَعِیفُ الْعَمَلِ قَلِیلُ الصِّیَامِ وَ لَكِنِّی أَرْجُو أَنْ لَا آكُلَ إِلَّا حَلَالًا قَالَ فَقَالَ لَهُ وَ أَیُّ الِاجْتِهَادِ أَفْضَلُ مِنْ عِفَّهِ بَطْنٍ وَ فَرْجٍ 17
در روایتی زیبا از علی علیه السلا می خوانیم القناعه عفاف18 یعنی قناعت و میانه روی در امور اقتصادی عفاف است.
یا اینکه در روایت دیگری قناعت را بالاترین عفت معرفی می کنند ألا و إن القناعه و غلبه الشهوه من أكبر العفاف19

منابع
1:لسان‏ العرب، جلد 9، صفحه‏ى 253
عفف: العِفّه: الكَفُّ عما لا یَحِلّ و یَجْمُلُ.
عَفَّ عن المَحارِم و الأُطْماع الدَّنِیه یَعِفُّ عِفَّهً و عَفّاً و عَفافاً و عَفافه، فهو عَفِیفٌ و عَفٌّ، أَی كَفَّ و تعفَّفَ و اسْتَعْفَفَ و أَعفَّه اللّه
‏2:و چون این قوه، در تحت میزان عقل و شرع ارتیاض پیدا كرد و از جانب غلوّ و تقصیر و حد افراط و تفریط، خارج شد و متحرّك به حركات عقلیّه و شرعیّه گردید، و در تحت تصرّف عمّال الهى در آمد، و از تصرف و خدعه شیطان و وهم خارج شد، یك حالت سكونت و طمأنینه [اى‏] در آن حاصل شود و یك ملكه اعتدال و میانه‏روى در آن پیدا شود كه از قوه [اى‏] كه صبغه عقلیّه بلكه الهیه پیدا كرده، تعبیر به «عفّت » شودشرح حدیث جنود عقل و جهل ص278
3:معراج السعاده ص49
4:العفّه و هی الملكه الصادره عن اعتدال حركه القوّه الشهویّه بحسب تصریف العقل العملی لها على قانون العدل و بها تصدر الأفعال المتوسطه بین الجمود و الفجور الّذین هما طرفا الإفراط و التفریط شرح نهج ابن میثم ج1 ص 80نشر الكتاب
5:برای آگهی بیشتر می توان به کتب علمای اخلاق مراجعه کرد.

6:البقره : 273 لِلْفُقَراءِ الَّذینَ أُحْصِرُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ لا یَسْتَطیعُونَ ضَرْباً فِی الْأَرْضِ یَحْسَبُهُمُ الْجاهِلُ أَغْنِیاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بِسیماهُمْ لا یَسْئَلُونَ النَّاسَ إِلْحافاً وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ خَیْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلیمٌ .
النساء : 6 وَ ابْتَلُوا الْیَتامى‏ حَتَّى إِذا بَلَغُوا النِّكاحَ فَإِنْ آنَسْتُمْ مِنْهُمْ رُشْداً فَادْفَعُوا إِلَیْهِمْ أَمْوالَهُمْ وَ لا تَأْكُلُوها إِسْرافاً وَ بِداراً أَنْ یَكْبَرُوا وَ مَنْ كانَ غَنِیًّا فَلْیَسْتَعْفِفْ وَ مَنْ كانَ فَقیراً فَلْیَأْكُلْ بِالْمَعْرُوفِ فَإِذا دَفَعْتُمْ إِلَیْهِمْ أَمْوالَهُمْ فَأَشْهِدُوا عَلَیْهِمْ وَ كَفى‏ بِاللَّهِ حَسیباً
النور : 33 وَ لْیَسْتَعْفِفِ الَّذینَ لا یَجِدُونَ نِكاحاً حَتَّى یُغْنِیَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ الَّذینَ یَبْتَغُونَ الْكِتابَ مِمَّا مَلَكَتْ أَیْمانُكُمْ فَكاتِبُوهُمْ إِنْ عَلِمْتُمْ فیهِمْ خَیْراً وَ آتُوهُمْ مِنْ مالِ اللَّهِ الَّذی آتاكُمْ وَ لا تُكْرِهُوا فَتَیاتِكُمْ عَلَى الْبِغاءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّناً لِتَبْتَغُوا عَرَضَ الْحَیاهِ الدُّنْیا وَ مَنْ یُكْرِهْهُنَّ فَإِنَّ اللَّهَ مِنْ بَعْدِ إِكْراهِهِنَّ غَفُورٌ رَحیمٌ
النور : 60 وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللاَّتی‏ لا یَرْجُونَ نِكاحاً فَلَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُناحٌ أَنْ یَضَعْنَ ثِیابَهُنَّ غَیْرَ مُتَبَرِّجاتٍ بِزینَهٍ وَ أَنْ یَسْتَعْفِفْنَ خَیْرٌ لَهُنَّ وَ اللَّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ
ترجمه آیات:بقره273 (انفاقِ شما، مخصوصاً باید) براى نیازمندانى باشد كه در راه خدا، در تنگنا قرار گرفته‏اند (و توجّه به آیین خدا، آنها را از وطنهاى خویش آواره ساخته و شركت در میدانِ جهاد، به آنها اجازه نمى‏دهد تا براى تأمین هزینه زندگى، دست به كسب و تجارتى بزنند) نمى‏توانند مسافرتى كنند (و سرمایه‏اى به دست آورند) و از شدّت خویشتن‏دارى، افراد ناآگاه آنها را بى‏نیاز مى‏پندارند امّا آنها را از چهره‏هایشان مى‏شناسى و هرگز با اصرار چیزى از مردم نمى‏خواهند. (این است مشخّصات آنها!) و هر چیز خوبى در راه خدا انفاق كنید، خداوند از آن آگاه است. (273)
‏نساء 6:و یتیمان را چون به حد بلوغ برسند، بیازمایید! اگر در آنها رشد (كافى) یافتید، اموالشان را به آنها بدهید! و پیش از آنكه بزرگ شوند، اموالشان را از روى اسراف نخورید! هر كس كه بى‏نیاز است، (از برداشت حق الزحمه) خوددارى كند و آن كس كه نیازمند است، به طور شایسته (و مطابق زحمتى كه مى‏كشد،) از آن بخورد. و هنگامى كه اموالشان را به آنها بازمی ‏گردانید، شاهد بگیرید! اگر چه خداوند براى محاسبه كافى است.
نور 33:و كسانى كه امكانى براى ازدواج نمى‏یابند، باید پاكدامنى پیشه كنند تا خداوند از فضل خود آنان را بى‏نیاز گرداند! و آن بردگانتان كه خواستار مكاتبه [قرار داد مخصوص براى آزاد شدن‏] هستند، با آنان قرار داد ببندید اگر رشد و صلاح در آنان احساس مى‏كنید (كه بعد از آزادى، توانایى زندگى مستقل را دارند) و چیزى از مال خدا را كه به شما داده است به آنان بدهید! و كنیزان خود را براى دستیابى متاع ناپایدار زندگى دنیا مجبور به خود فروشى نكنید اگر خودشان مى‏خواهند پاك بمانند! و هر كس آنها را (بر این كار) اجبار كند، (سپس پشیمان گردد،) خداوند بعد از این اجبار آنها غفور و رحیم است! (توبه كنید و بازگردید، تا خدا شما را ببخشد!) (33)
نور 60: و زنان از كارافتاده‏اى كه امید به ازدواج ندارند، گناهى بر آنان نیست كه لباسهاى (رویین) خود را بر زمین بگذارند، بشرط اینكه در برابر مردم خودآرایى نكنند و اگر خود را بپوشانند براى آنان بهتر است و خداوند شنوا و داناست
7:فالتعفّف فی الفقیر: انّما یتحصّل بالقناعه بما یتیسّر له، و حفظ القلب عن تمایلاته و شهواته، بحیث لا یظهر منه خلاف‏
. لِلْفُقَراءِ الَّذِینَ .... یَحْسَبُهُمُ الْجاهِلُ أَغْنِیاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ- 2/ 273. التحقیق فى كلمات القر]ن الكریم ج 8ص 181
8:و التعفّف فی الغنىّ: بضبط النفس و حفظه عن الشهوات الّتى یتمكّن منها بسعه المال و وجود الأسباب عنده.. وَ مَنْ كانَ غَنِیًّا فَلْیَسْتَعْفِفْ وَ مَنْ كانَ فَقِیراً
فَلْیَأْكُلْ بِالْمَعْرُوفِ‏ التحقیق فى كلمات القر]ن الكریم ج 8ص 181
9:شرح‏نهج‏البلاغه(ابن‏أبی‏الحدید)، ج 20 ، صفحه‏233
10:احزاب 35
11: مومنون/5
12:مومنون/6
13مومنون /7
14: بحارالأنوار ج : 68 ص : 269
15:بحارالأنوار ج : 68 ص : 269
16 برای آگاهی از این آیات می توان به آیاتی که در آن ااز کلماتی چون اکل و شرب و مشتقات آنها بکار برده شده است مراجعه کرد.
17: بحارالأنوار ج : 68 ص : 269
18: غررالحكم ص : 393
19:همان

نقشه سایت :: sitemap