عنصر تحقیق و پژوهش در همه جا به صورت یک اصل در مجموعه کارها باید مورد توجه قرار گیرد(مقام معظم رهبری ) / اگر ژرف یابی و پژوهش نباشد، نتیجه اش یک جا ایستادن، درجازدن و با دنیای پیرامون خود بیگانه تر شدن است.(مقام معظم رهبری ) / بدون ژرف یابی در هیچ مقوله ای نمی توان به هدفهای والا دست یافت.(مقام معظم رهبری ) / کارهای پژوهشی حوزه باید بتواند منظومه کاملی را به وجود بیاورد تا همه نیازهایی را که حوزه متصدی آن است، و بدان اهتمام دارد پوشش دهد.(مقام معظم رهبری )
.:: شمول گرایی فراگیر(نظریه نجات از دیدگاه ملاصدرا) ::.
نام اثرشمول گرایی فراگیر(نظریه نجات از دیدگاه ملاصدرا)
گرایش علمیفلسفه و منطق
نوع اثرمقاله
مدرسه علمیهامام علی ابیطالب (ع)
رتبهدوم
امتیاز85

چکیده اثر:  

تاکنون سه دسته نظریۀ عمده به نام­های انحصارگرایی، شمول­گرایی و کثرت‌گرایی در باب مقوله نجات اخروی انسان در مباحث کلامی قدیم و جدید، شناخته شده است. این تحقیق، در پی پاسخ به این پرسش است که آیا می‌توان نظریۀ صدرالدین شیرازی دربارۀ نجات را در یکی از این دسته­ها جای داد یا این که صدرا، مانند بسیاری از ابداعات فلسفی خود، در اینجا نیز سخنی تازه دارد. در این تحقیق نشان داده خواهد شد که ایشان، براساس مبانی هستی‌شناسانه و انسان‌شناسانه خود، و پس از تقسیم انسان­ها به چهار دسته کلی در عالم آخرت، به قرارگرفتن هر دسته در مرتبه­ای مشخص از نجات قائل می­شودکه این مراتب، از اسفل السافلین تا اعلی علیین را  در بر می­گیرد. این به معنای نجات تمام نوع بشر است اما مفهومی که صدرا از نجات در عام­ترین سطح آن ارائه کرده، چیزی غیر از تعاریف متداول این مفهوم است. در نهایت، به مقایسه این نظریه با دیدگاه­های سه­گانه رایج در حوزه نجات­شناسی پرداخته و نشان داده می­شود که قول صدرا را به هیچ عنوان نمی­توان در یکی از این دسته­بندی­ها قرار داد و به این ترتیب، مشخص می­شود که نظر او در این باب را باید به عنوان بدیلی برای این نظریات به حساب آورد که می­توان آن را «شمول­گرایی فراگیر» نام نهاد.

.

 

علی صداقت