عنصر تحقیق و پژوهش در همه جا به صورت یک اصل در مجموعه کارها باید مورد توجه قرار گیرد(مقام معظم رهبری ) / اگر ژرف یابی و پژوهش نباشد، نتیجه اش یک جا ایستادن، درجازدن و با دنیای پیرامون خود بیگانه تر شدن است.(مقام معظم رهبری ) / بدون ژرف یابی در هیچ مقوله ای نمی توان به هدفهای والا دست یافت.(مقام معظم رهبری ) / کارهای پژوهشی حوزه باید بتواند منظومه کاملی را به وجود بیاورد تا همه نیازهایی را که حوزه متصدی آن است، و بدان اهتمام دارد پوشش دهد.(مقام معظم رهبری )
.:: خانم سیده مهدیه فیض اصفهانی ::.
نام اثرنقد مبنای اعتبار اشتراک افق در اثبات آغاز ماه قمری
گرایش علمیفقه و حقوق اسلامی
نوع اثر مقاله
مدرسه علمیهجامعه الزهراء (ع)
رتبهسوم
کد اثر31737

چکیده اثر:
یکی از راههای اثبات آغاز ماه قمری، بیّنه بر رؤیت هلال است. حال پرسش اینجاست که اگر شاهد یا شاهدانی عادل در منطقهای، هلال را رؤیت نمودند، آیا شهادت ایشان بر رؤیت، برای سایر مکلّفین در همهجای زمین، قابل تمسک است یا خیر؟ منطوق روایات باب صوم، فاقد هرگونه قید مکانی برای حجّیت بیّنه بر رؤیت هلال بوده و اطلاق لفظی آنها ثابت است؛ هرچند که به دلیل کرویّت زمین، اطلاق مقامی این روایات منعقد نیست و نمیتوان پذیرفت که ماه قمری به صورت همزمان در کل زمین آغاز شود. به همین دلیل باید ملاکی برای تقسیم بلاد در اثبات حلول ماه نو از میان روایات استخراج نمود. مشهور فقهای ما معتقدند که اگر بین محل رؤیت و محل شهادت، اشتراک یا تقارب افق وجود داشته باشد، میتوان به متعلّق بیّنه اخذ کرد و در غیر این صورت، رؤیت شاهدان کفایت نمیکند. عمده دلیلی هم که بر اثبات این ادعا میآورند، انصراف روایات است. اما حق این است که این انصراف، ثابت نیست و این مدّعا، به دلیل عدمِ داشتن پشتوانه روایی و هچنین عدم دقت و ضابطهمندی تعریف قرب و بُعد در فتاوای ایشان، قابل قبول نمیباشد؛ لذا باید به دنبال ملاک و ضابطه دیگری برای این تقسیم بود.