عنصر تحقیق و پژوهش در همه جا به صورت یک اصل در مجموعه کارها باید مورد توجه قرار گیرد(مقام معظم رهبری ) / اگر ژرف یابی و پژوهش نباشد، نتیجه اش یک جا ایستادن، درجازدن و با دنیای پیرامون خود بیگانه تر شدن است.(مقام معظم رهبری ) / بدون ژرف یابی در هیچ مقوله ای نمی توان به هدفهای والا دست یافت.(مقام معظم رهبری ) / کارهای پژوهشی حوزه باید بتواند منظومه کاملی را به وجود بیاورد تا همه نیازهایی را که حوزه متصدی آن است، و بدان اهتمام دارد پوشش دهد.(مقام معظم رهبری )
.:: خانم کیایی ::.
نام اثرغیرت از دیدگاه آیات و روایات
گرایش علمیاخلاق و تربیت
نوع اثر پایان نامه
مدرسه علمیهکوثریه
رتبهسوم
کد اثر14606


چکیده اثر:
«غیرت» همچون عصبیت وحمیت از شریف‌ترین فضائل اخلاقی به شمار می‌رود که در آیات و روایات متعددی به آن پرداخته شده است. مفهوم غیرت در مسائل خانوادگی، دینی و ملّی مصادیقی روشن دارد. خاستگاه حقیقی این صفت در انسان، فطرت، ایمان و شجاعت است. انسان فطرتاً به گونه ای آفریده شده که از امور مورد احترامش همچون زن، فرزند، مقام، ثروت و امثال آن محافظت می‌کند. البته این دفاع در موارد حق، پسندیده است و زمانی نکوهیده می‌نماید. غیرت ورزی بیجا و افراطی به سوء ظن و بد گمانی منجر می‌گردد و تفریط در آن موجب سست شدن نظام خانواده و در نهایت بروز ناامنی در جامعه می‌شود. حفظ حیا و عفّت و سلامت جنسی فرد، صیانت از نهاد خانواده و سلامت معنوی جامعه از آثار غیرت فردی و اجتماعی است و از دست رفتن وطن و ناموس اجتماع و رهایی خانواده از قیود اخلاقی از نتایج بی غیرتی محسوب می‌گردد. در بخشی از نتایج تحقیق که به روشی توصیفی انجام گرفته آمده است: در نظام آ فرینش غیرت جایگاه ویژه ای دارد، وجود این حالت یک ارزش انسانی است که از اراده اخلاقی اش سر چشمه می‌گیرد و به هر نسبت که آدمی در گرداب خواسته های شهوانی و حیوانی فرو رود و از عفاف وتقوا و طهارت دور شود، این حالت رنگ می‌بازد و به جایی می‌رسد که این احساس در او می‌میرد و بی تفاوت و بی غیرت می‌گردد. غیرت ملّی آمیخته ای از غیرت دینی و ناموسی است که احساس مسئولیت در برابر تمامیت ارضی کشور و دلسوزی و حمایت از مسلمانان و عزّت و شرف آنان را در بر می‌گیرد. افراط و تفریط، غیرت را از مسیر الهی آن باز می‌دارد و باعث سوء ظن ویا بی غیرتی می‌گردد.