عنصر تحقیق و پژوهش در همه جا به صورت یک اصل در مجموعه کارها باید مورد توجه قرار گیرد(مقام معظم رهبری ) / اگر ژرف یابی و پژوهش نباشد، نتیجه اش یک جا ایستادن، درجازدن و با دنیای پیرامون خود بیگانه تر شدن است.(مقام معظم رهبری ) / بدون ژرف یابی در هیچ مقوله ای نمی توان به هدفهای والا دست یافت.(مقام معظم رهبری ) / کارهای پژوهشی حوزه باید بتواند منظومه کاملی را به وجود بیاورد تا همه نیازهایی را که حوزه متصدی آن است، و بدان اهتمام دارد پوشش دهد.(مقام معظم رهبری )
.:: خانم زندی ::.
نام اثرشیوه قضایی حضرت علی (ع)
گرایش علمیفقه و حقوق اسلامی
نوع اثر پایان نامه
مدرسه علمیهکریمه اهل بیت(س)
رتبهسوم
کد اثر62514


چکیده اثر:
قضاوت از مهمترین امور زندگی اجتماعی بشر است که به وسیله آن حقوق و امنیت مردم مورد توجّه قرار میگیرد. در سایه سیستم قضایی سالم، عدالت در جامعه حکم فرما میشود و مجرمان به مجازات میرسند. در این میان، آموزههای اسلام سودمندترین توصیهها را به قضات و دستگاههای قضایی داشته است. به ویژه نظام دادرسی علوی چه در امور حقوقی و کیفری و چه در امور مدنی و خصوصی برجستهترین الگو در سیستم های قضایی به شمار میرود و دستیابی به اهداف متعالی و تحقق عدالت را ممکن میسازد. اصول حاکم در نظام قضایی امام علی (ع) متضمن حقوق طرفین دعوی و مصلحت جامعه است. از این رو در تحقیق حاضر این شیوه مورد بررسی و مداقّه قرارگرفته است. مهمترین محورهای این پژوهش عبارتند از: بررسی مفاهیم کلیدی، احکام قضا شامل شروط گزینش قاضی، اقسام قاضی، جایگاه خطیر قاضی، قضا و داوری در صدر اسلام، آداب توصیه شده به قضّات، روش و سیره قضایی امام علی(ع) شامل نظام دادرسی علوی، اصول حاکم در امر قضاوت، تشکیلات قضایی، آثار و نتایج قضایی امام علی(ع). از نتایج حاصل از این تحقیق میتوان به این موضوع اشاره کرد که فلسفهای خردمندانه در شیوه قضایی امام علی(ع) وجود داشت و حدود اسلامی با هدف مجازات و یا تحقیر متهم به اجرا در نمیآمد. بلکه عاملی برای تطهیر و تهذیب مجرم از گناه و بخشودگی وی از عذاب اخروی به شمار میرفت. این فرهنگ در اصلاح مجرمان بهقدری مؤثر بود که عدّهای از مجرمان به صورت داوطلبانه نزد حضرت آمده و تقاضای مجازات میکردند.