نام اثر | رجعت و تناسخ |
گرایش علمی | کلام |
نوع اثر | پایان نامه |
مدرسه علمیه | حضرت فاطمه الزهرا(س) پونک |
رتبه | اول |
امتیاز | 88/5 |
کد اثر | 44997 |
چکیده اثر:
رجعت یکی از عقاید شیعه دوازده امامی است و بسیاری از علمای شیعه برای اثبات آن ادعای اجماع کرده اند و برخی نیز رجعت را از ضروریات مذهب بر شمرده اند . ضرورت بحث از مسئله رجعت به حق بودن آن بر می گردد و همین مهمترین دلیل در توجیه بحث و دفاع از آن است.روش جمع آوری مطالب در این تحقیق به صورت کتابخانه ای بوده است. برای اثبات این مسئله از منابع کلامی و فلسفی نیز بهره برده ایم .
رجعت در لغت به معنی « بازگشت » و در اصطلاح به معنای بازگشت گروهی از مردگان به دنیا در زمان ظهور امام زمان ( علیه السلام ) است. این عقیده از شاخصه های شیعه گری است.در این تحقیق به بررسی نظریات فضل بن شاذان ، شیخ صدوق ، شیخ مفید ، سید مرتضی ، شیخ طوسی ، شیخ حر عاملی ، علامه مجلسی و استاد سبحانی پرداخته و پس از نگاهی به نظریات اهل سنت به اشکالات مطرح شده، پاسخ داده شده اثبات رجعت در دیدگاه این بزرگان در سه محور بررسی شده است: 1. امکان ذاتی 2. امکان وقوعی 3. حتمیت رجعت. اگر چه برخی به امکان رجعت نپرداخته اند؛ اما همگی به نوعی حتمیت رجعت را مطرح کرده اند. در پایان این نتیجه بهدست آمده است که این بزرگان نتوانسته اند حتمیت رجعت را برای مخالفان، صریحاً به اثبات برسانند.
درباره، تناسخ و رابطه رجعت با آن بررسی شده است ؛ تناسخ یعنی بازگشت پی در پی ارواح به زندگی دنیایی با تعلق گرفتن روح به بدن دیگر که از اقسام مختلفی برخوردار است تناسخ نا محدود، با معاد در تضاد است و تناسخ صعودی و نزولی هر چند انکار معاد را در پی ندارند، اما مطابق شرع نیز نمی باشد.
برای تبیین رابطه رجعت و تناسخ ، بحث قوه و فعل مطرح شده و هر یک از آن دو در این زمینه ارزیابی شده اند. توهم این که « رجعت تناسخ است» و یا این که «سر از تناسخ در می آورد» ردشده و همچنین اشکالاتی را که دامن گیر تناسخ است از رجعت زدودهایم. نقاط مشترکی را که در بحث از این دو عقیده مطرح است بیان شده و این که حقانیت رجعت به تناسخ هم سرایت کند و یا بطلان تناسخ به رجعت هم کشیده شود ، مردود شده است . گر چه این دو عقیده ، شباهت هایی دارند؛ اما تفاوت های آن ها بسیار است . آن چه مهم است این که ، رجعت از نظر عقلی ممکن است و از نظر نقل حتمی است؛ اما تناسخ ، عقلاً و نقلاً باطل است .